אופיום זה לא בדיוק מה שחשבתם…

זה רק נשמע ככה כשהאמריקאים מבטאים בסלנג את תחום ה OPM במודל ההשכלה הגבוהה. הכוונה לתחום ה- Online Program Management – שבו פועלות חברות עסקיות, המסייעות לאוניברסיטאות ומכללות להעביר את תכניות הלימודים שלהן ל-online, במודל עסקי של חלוקת רווחים משכר הלימוד.

שוק ה-OPM עבר כבר ב-2015 את סף ה1.1 ביליון דולר, וג׳ון קצמן היה ועדיין שחקן מרכזי בתהליך.

ג’ון קצמן נחשב, ובמידה רבה מאוד של צדק, ל”גורו” של online education להשכלה הגבוהה בעולם, וחצה כבר מזמן את גבולות ארה”ב בחדשנות שהוא מביא לתחום. ג׳וש שוורץ מ- EastWind Advisors מכיר את ג׳ון היטב – כבר ב 2014 הם היו פעילים בגיוס משקיעים לחברת 2U שאותה הקים ג׳ון. ב 2 ליוני 2017, ביום שישי שלפני פתיחת כנס האדטק של 2017, ישבנו ג׳וש ואנוכי בבית הקפה במוזיאון ארץ ישראל וקיימנו שיחת הכנה בוידאו עם ג׳ון לקראת הראיון איתו בכנס ביום ראשון. כשג׳ון ראה בוידאו את המוזיאון הוא התפעל מהמקום ומזג האוויר ושאל: “רגע, למה שאני לא אקפוץ כבר לישראל ואגיע לדבר בכנס?” לקח לו שניה לבדוק ביומן: “אני יכול לקפוץ על טיסה שמביאה אותי ביום ראשון  14:00 לישראל, ולחזור בלילה ועדיין אספיק לישיבת בורד שיש לי ביום שני בבוקר.. אשלח לכם הודעה ביום שבת אם אני מגיע…”.

בסופו של דבר החליט לא ״לקפוץ״ לארץ, אבל הבטיח להגיע לכנס של 2018 ולהשאר כמה ימים.

אז מי זה ג’ון קצמן ומה יכולים משתתפי כנס האדטק   Edtech Summit 2018 ללמוד ממנו?

קצמן הוא מצליחן סדרתי ואדם שהוביל אג’נדה מהפכנית בתחום ה-Edtech. החברה שהקים עוד ב-2008, 2U, היתה מחלוצי ה-OPM בעולם, והובילה את התחום. קצמן הצליח לגייס כמעט 100 מיליון דולר ב-2U בזמן כהונתו כמנכ”ל החברה. גם לאחר עזיבתו הוא זיהה את הפוטנציאל ההולך וגדל של OPM בעולם.

לפי המחקרים בשנים האחרונות, הולך וגדל הביקוש לקורסים מקוונים. קרוב ל -12% מכל הסטודנטים לתואר ראשון, וכרבע מתלמידי התואר השני, נרשמים לתכניות לתואר שני במשרה מלאה, על פי דו”ח CHLOE ( (The Changing Landscape of Online Educationלשנת 2017.

בינתיים, מחקר אחר של קרן השקעות בתחום ה-EdTech מראה את מספר התוכניות המקוונות המוצעות לתלמידים הלומדים בין שנת לימודים שניה-רביעית של התואר, ומצביע על מספר כפול של תכניות אלו בין השנים 2011-2015 לעומת התקופה שקדמה להן. מספר החברות העסקיות העובדות עם OPMs כדי לעזור ליצור ולספק תוכניות אלה גדל באותה תקופה בשיעור גבוה עוד יותר, וליתר דיוק ב-133 אחוזים.

החברה האחרונה של קצמן היא Noodle Partners, שגייסה השנה 14 מיליון דולר מקרנות אמריקאיות התומכות ב-EdTech, וזאת לאחר שגייסה לפני שנה בלבד 4 מיליון דולר מגופים אחרים.

“הגיוס הפעם היה שונה”, אומר קצמן, “השוק השתנה – לפני עשור, העלות לבניית תכנית הייתה גבוהה מאוד, והיה סיכון משמעותי. בימים ההם, לא היתה קיימת לבתי הספר המומחיות הנדרשת inhouse כדי ליצור ולמכור תכנית מקוונת מאפס, ועל כן חברות כמו 2U סיפקו שירותים של  תמיכה טכנולוגית, גיוס ושיווק ועיצוב הוראה. העלות לבניית תכנית הייתה גבוהה מאוד, והיה סיכון משמעותי. חברות אלו עובדות כך עד היום”.

Noodle מבשרת על הגישה החדשה, בשיטת ה-“Pick and Choose”: שלא כמו כמה ספקי OPM שמוכרים חבילה שלמה של שירותים, הוא מאמין לתת בתי ספר להחליט אילו תכונות למיקור חוץ או לבנות “בתוך הבית”. המודל הגמיש הזה אפשר לחברה לגייס כמה וכמה לקוחות מאז הקמתה ב-2010.

לזה כדאי להוסיף את השינוי בתחום בעשור האחרון הנוגע לנושאים כמו עיצוב הלמידה, השירות ללומד והמודלים ה”מפצחים” את השילוב בין למידה פרונטלית ללמידה מקוונת.

היכולת של קצמן לקרוא את המפה נכון, ואף להוביל מגמות חדשות מתוך חזון ברור של חדשנות בלמידה, המותאמת ללומדים של המאה ה-21, הופכת אותו ליזם EdTech שמעניין לעקוב אחריו.

לצפיה בראיון עם קצמן בכנס Edtech Summit 2017.